IM V MBB

Inštitút manažmentu v Múzeu mesta Bratislavy

O čom bol projekt?

V decembri 2024 sa v Múzeu mesta Bratislavy (MMB) uskutočnil študentský projekt IM v MMB – História a kultúra v novom svetle. Študenti druhého ročníka Inštitútu manažmentu Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave sa v rámci semestrálneho projektu podujali preskúmať nové spôsoby, ako priblížiť historické a kultúrne dedičstvo verejnosti.

Ich cieľom bolo aplikovať inovatívny prístup k prehliadkam výstav prostredníctvom nekomentovanej prehliadky a následnej diskusie. Projekt sa sústredil na dve výstavy – PO REKONŠTRUKCII, ktorá predstavila Michalskú vežu v novom svetle, a HANA, ktorá ponúkla pohľad na život a odkaz slovenskej spisovateľky Hany Gregorovej.

Výstav sa zúčastnili nielen samotní organizátori, ale aj návštevníci z radov verejnosti, milovníci umenia, spolužiaci a kamaráti, ktorí tak mali možnosť sa aktívne zapojiť do diskusie s múzejnými pedagogičkami z Múzea mesta Bratislavy, ktoré sa podieľali na tvorbe výstavy HANA. Súčasťou diskusie bola aj príležitosť zdieľať s nimi svoje dojmy, názory a samozrejme priestor na otázky týkajúce sa expozície.

 

Ako vznikla výstava?

Príprava výstav v MMB si vyžaduje nielen dôkladný výskum, ale aj schopnosť vytvoriť priestor, ktorý návštevníkov zaujme a zapojí do interakcie.

Otázka: Čo bolo podľa vás najdôležitejšie zohľadniť pri tvorbe takejto výstavy?

Zuzana Zahradníčková (MMB):

“Z môjho pohľadu to bolo vytvorenie otvoreného priestoru na dialóg a aktívne spoznávanie. Našim cieľom v MMB je aj do budúcna, aby výstavy viac komunikovali s návštevníkmi, aby sa v nich cítili príjemne, mali si kde sadnúť, nezahlcovali ich a zároveň bol priestor aj na zanechanie odkazu alebo myšlienky. Potrebné bolo spracovať tému v jednoduchej, ale vo vizuálne zaujímavej forme. V rámci panelov sme sa vyhýbali dlhým textom, ktoré nikto nečíta. Mysleli sme aj na detského návštevníka a poskytli sme mu priestor na hranie, ale aj miesto na oddych pre všetkých, tak vznikol priestor interaktívnej knižnice. A nakoniec, bolo veľmi dôležité odprezentovať príbeh Hany Gregorovej ľudsky, aby ho ona sama rozprávala.“

 

Prístup pre rôzne skupiny návštevníkov

Výstava HANA oslovila široké publikum, od milovníkov histórie až po mladých návštevníkov.

Otázka: Ako ste pri tvorbe výstavy zohľadnili rôzne skupiny návštevníkov, od detí až po dospelých?

Barbara Debrecká (MMB):

“Múzeá 21. storočia by mali byť priestormi na otvorené vyjadrenie a vzájomný dialóg. Múzeá by mali reagovať na aktuálne dianie a svojimi výstupmi ukazovať a pripomínať dejinné udalosti a vývoj spoločnosti. Preto túto výstavu vnímam ako veľmi potrebnú, možno až v hodine dvanástej. Spoločnosť by sa mala neustále reflektovať a mala by byť schopná sa čo najobjektívnejšie postaviť k svojim dejinám a poučiť sa z nich. Zobrať to, čo fungovalo a kriticky nahliadať na to, čo nefungovalo. Výstava HANA je pripomienka toho, že sme sa ako spoločnosť posunuli, a že to má svoje benefity. Dnes je to práve o tom, že si môžeme vybrať. To je druh slobody. Na druhej strane však vidíme, kam spejeme, ak sa navzájom dehonestujeme, keď hovoríme napríklad: "Muži nie sú dosť mužní, ak sa starajú o svoje rodiny," alebo "Ženy by mali byť len v domácnosti." Je to naozaj toto, čo chceme? Obmedzovať sa vzájomne? Odopierať si možnosti rozvoja a sebarozvoja? Osobné príbehy majú tú moc, že sa s nimi môžeme stotožniť a povedať si, že nie sme v tom sami. Preto je odkazom výstavy práve otvorenosť a rešpekt.“

 

Prepojenie s pedagogickou prácou a odkaz výstavy

Výstava mala aj výrazný edukatívny charakter, ktorý bol zakomponovaný do vzdelávacích programov múzea.

Otázka: Ako pracujete s témami ako rodová rovnosť, literatúra, či historický kontext vo vašej pedagogickej práci?

Zuzana Zahradníčková (MMB):

“Všetky tieto témy sme zahrnuli do našich vzdelávacích programov pre školy. Pri starších žiakoch sme zvolili koncept historického myslenia a metódy bádateľského vyučovania.”

Odkaz výstavy bol silný a aktuálny aj pre súčasnú spoločnosť.


Otázka: Aký osobný odkaz alebo prínos chcete prostredníctvom výstavy zanechať návštevníkom?

Zuzana Zahradníčková (MMB):

“Nevzdávajme sa svojich snov, ale pracujme na sebe a plňme si ich. Zároveň sa ale navzájom rešpektujme, neurážajme sa a nezhadzujme sa.”

IM V MBB

Aké boli reakcie návštevníkov?

Študenti, aj pedagógovia v rámci projektu zaznamenali množstvo rôznorodých reakcií, pričom väčšina z nich bola pozitívna.

Otázka: Aké reakcie návštevníkov očakávate alebo, aké ste už zaznamenali?

Barbara Debrecká (MMB):

“Rôzne reakcie sú prirodzené, a to je ideálne. Odozva na kolektívne dielo, akým je aj výstava, sa môže líšiť v závislosti od individuálnych rozdielov a osobnostných čŕt návštevníkov.”

 

Význam takýchto výstav v dnešnej dobe

Projekt potvrdil, že múzeá majú významný vplyv na vzdelávanie a formovanie spoločenských tém.

Otázka: Ako vnímate význam takýchto výstav v dnešnej dobe? Aký odkaz majú pre súčasnú spoločnosť?

Zuzana Zahradníčková (MMB):

“Múzeá 21. storočia by mali byť priestormi na otvorené vyjadrenie a vzájomný dialóg.”

IM MMB

Čo sme sa naučili?

Projekt IM v MMB – História a kultúra v novom svetle ukázal, že kombinácia interaktívnych výstav a následnej diskusie je efektívnym spôsobom, ako zlepšiť záujem mladých ľudí o históriu.

Študenti z IM UCM, ktorí sa podieľali na projekte, získali cenné skúsenosti s organizáciou podujatia a s tým, ako môžu múzeá moderným spôsobom osloviť verejnosť. Výstavy v MMB tak nie sú len pasívnym miestom prezentácie histórie, ale živým priestorom pre diskusiu a vzdelávanie.


Ak vás témy výstav v Múzeu mesta Bratislavy zaujali, sledujte ich na sociálnych sieťach:

Facebook: Múzeum mesta Bratislavy

Instagram: @muzeum_mesta_bratislavy

Vzdelávacie programy: Múzeum mesta Bratislavy – pre školy

Autor článku: Terézia Matušková


O autorovi:

PhDr. Ján Ganobčík, MSc.
PhDr. Ján Ganobčík, MSc.

Je koordinátorom pre PR & Marketing na Inštitúte manažmentu UCM, kde vyučuje predmety spojené s marketingom. Okrem tejto problematiky sa venuje UI/UX.